Nastavak pisma Franji Borgiji, vojvodi od Gandije
XII, 632-54, Appendix VI, Pismo 3
Nastavak pisma sv. Ignacija u kojem obrazlaže svoje razloge protiv proročanstva za izbor novog pape iz reda Isusovaca.
Srpanj, 1549
2. Drugi razlog je taj da ni dr. Araoz Španjolski ni naš Otac Ignacije nemaju riječ odobrenja za to što predlažete. Oni na to u stvari gledaju kao na zabludu i prevaru neprijatelja ljudske prirode. Sam njihov pristanak ili nepristanak ima veliku težinu kod nas, prvo zbog toga što su poglavari, i kao takvi moraju vladati kao dio svoje službe, za što dobivaju velik pritok Gospodinovih darova, onih darova koji su nužni za pravilno upravljanje onima koji su pod njihovom skrbi. A drugo zato što su toliko posebni sluge Gospodina Boga. U spornim je pitanjima puno bolje biti na njihovoj strani, čak i kada nemamo razloga za to, nego na strani drugih koji imaju mnoštvo razloga, osobito kada se određuje je li neki duh od Boga ili nije. Naš Gospodin kaže „Ako tko hoće vršiti volju njegovu, prepoznat će da li je taj nauk od Boga.“ Sigurno je da je krepostan život nužan za razlikovanje duhova. Treće, čini se da oboje imaju ovaj dar razlikovanja duhova kao poseban dar Gospodina Boga, i čini se da je primjerenije i razumnije da, za sve što se odnosi na njihove vlastite teme oni imaju taj dar, a ne oni koji nisu u Družbi. Kada ovome dodamo njihovu veliku krepost razboritosti i iskustvo, čini se da postoji svaki razlog da im se vjeruje u točkama uz koje stoje tako čvrsto i s tolikom sigurnošću, jer je na njima da budu toliko upućeni u slučaj, osobito naš Otac Ignacije.
3. Kada Bog naš Gospodin donosi tako nadnaravna otkrića, obično to čini za neku dobru svrhu i u vidu ima neku dobrobit za čovječanstvo. Prema sv. Pavlu i crkvenim naučiteljima, karakteristično je za ove milosti gratis datae da budu usmjerene na dobro bližnjega. Pogledamo li kojem ishodu bi ova proročanstva mogla voditi, umjesto prednosti napretka otkrivamo da bi članove Družbe, ali i druge, mogla zadesiti šteta i sablazan, pouzdaju li se u njih.
Uzimajući sve u obzir tvrdimo da, kako u nejasnim pitanjima trebamo biti skloni vjerovati onima koji su izvor izgradnje ako ih se prihvati, isto bismo tako trebali biti skloni i one koji ne pružaju pomoć smatrati neistinitima. A takvi i jesu. Da zaključim razloge koje sam predstavio, vidimo da ovakva prosudba stalno navodi mnoge na krivi put u našim danima, i uzimajući u obzir nepovoljno mišljenje Oca Araoza kod vas u Španjolskoj i Oca Ignacija ovdje kod nas, dvojice poglavara i razboritih i eminentnih slugu Gospodina Boga, i uzmemo li u obzir da su posljedice takvih proročanstava štetne, a ne korisne, naš je sud da oni ne dolaze od dobroga Duha.
Poticaji za promišljanje:
Kada donosiš izbore i odluke, kako posložiš stvari po važnosti?
Vršenje Božje volje pretpostavlja prepoznavanje Božje volje. Narav pretpostavlja milost. Žrtvuješ li istinu kada nije u skladu s tvojim željama ili voljom?