Čime si vođen?
Pismo 152.
Neka nam suverena milost Krista našeg Gospodina bude vazda prisutna pomoć i podrška. Amen.
21. veljače sam primio pismo Magistra Laineza iz Tridenta i s njim još jedno koje ste mi adresirali prvoga u mjesecu. Iz njega sam iščitao da ste pisali Magistru Lainezu da se drugi i važniji poslovi ne bi trebali zanemarivati u nadi fundacije za kuću u Firenci, kako je ovo bio projekt koji je gotovo propao. Iznenađen sam i zabrinut zbog dviju stvari, i pitam se jesu li Vas Vaš veliki žar i ljubav vodili više nego iskustvo i razboritost. Imao bih puno duhovne utjehe ako biste me mogli osloboditi ove sumnje.
Što se prve točke tiče, ne vidim koje dobro može doći od mojih planova da pošaljem Magistra Laineza u Firenzu, ako mu Vi pošaljete upute da to ne čini bez da ste me s time upoznali.
Što se druge točke tiče, prije nego što je projekt došao u tolike probleme, dugo sam razmišljao o tome i pisao Vam preko Magistra Andrewa (Frusiusa) prije čitavih mjesec dana da promijenite način odnošenja prema toj gospodi; jer takvim ljudima koji se odlikuju toliko uzornim ponašanjem, da neprestano budu prosuđivani tko je dobronamjerno raspoložen a tko nije, i ispravljati ih i savjetovati ih porukama koje bi utjecale na njihovu savjest ili stanje bez da se prvo osvoji njihova prisnost i bez da prvo izgradite svoje povjerenje i autoritet prije znači upropastiti sve nego osigurati uspjeh u predloženom planu.
Uostalom, primili ste uputu iz Bologne kako postupati s biskupom i knezom i rečeno Vam je da se vodite njihovom prosudbom ukoliko Vas zovu, kako bi sabrali veće plodove među ljudima. I sada, s Vašim nastojanjima da odjednom reformirate kneza i kneginju, vidite do čega je to sve dovelo. Prilično sam zadovoljan, obzirom na velike dobrobiti i sposobnosti kojima Vas je Bog naš Gospodin obdario, da će Vam prošlost pomoći poboljšati budućnost, i da će Njegovo Božansko Veličanstvo postići puno za Svoju veću slavu Vašim posredstvom ako ste iskreni i vjerni. Ne budite obeshrabreni, nego pokušajte u Gospodaru svega profitirati iz ovog iskustva.
Ovdje u Rimu, osobito među nekolicinom koja ne uspijeva doseći istinu, imamo reputaciju da želimo vladati svijetom. Ako Matija, papin upravnik pošte, ili netko od njegovih sljedbenika u neznanju prolazi kroz Firencu, ne bi bilo iznenađujuće ako je govorio protiv nas knezu, i ova bi okolnost mogla baciti veliku zbunjenost na ovaj projekt služenja Bogu našem Gospodinu.
Za ljubav našega Gospodina, molim Vas pišite što je prije moguće, po mogućnosti u dva primjerka, ali naširoko, i recite mi detaljno što mislite o tome koje su prilike i uzroci koji su doveli do propasti ovoga projekta. U međuvremenu želim da u onim mjestima gdje ste Vi osobno i drugi Naši izrazili veće razočaranje, sada vježbate činove veće poniznosti, kako bi se više zbunio svijet, tijelo, zli. Nekoliko sati u danu biste mogli služiti siromašnima u bolnicama i davati njihovim dušama nešto utjehe putem ispovijedanja ili savjeta. Čak i da je situacija puno gora nego što je, mislim da bi Magister Lainez trebao napustiti koncil ako ga se može poštedjeti, i otići u Firencu čim prije, kako sam Vam već pisao (u drugim pismima) ili drugi Naši. Ako ćete uskoro imati priliku pisati mu, potičite ga da dođe. Nadam se u našem Stvoritelju i Gospodinu da možemo popraviti naše gubitke na veću slavu Božju i na veće duhovno dobro mnogih duša. Siguran sam da, ako se naši tamo ponesu s mnogo poniznosti i bude li ih poniznost vodila, čvrsto se nadam da će s pomoću Božjom, Božansko Veličanstvo urediti stvar na njegovu vlastitu veću hvalu i slavu, jer je to sve što milošću Njegovog Božanskog Veličanstva tražimo.
Neka nas On Svojom beskrajnom i suverenom dobrotom obdari brojnim milostima da znamo prepoznati Njegovu svetu volju i savršeno ju ispuniti.
Ignacije piše Polancu kako bi ga opomenuo i savjetovao kako da postupi kako bi se u Firenci učinilo najveće dobro.
Poticaji za promišljanje:
- Ignacije opominje riječima: „jesu li Vas Vaš veliki žar i ljubav vodili više nego Vaše vlastito iskustvo i razboritost…“. Za čime se ti vodiš u malim svakodnevnim izborima?
- Što ti pomaže ući u ravnotežu ljubavi i razboritosti? A što te u tome sprječava?
- U čemu si ti razočaran? Koja djela poniznosti bi ti mogla pomoći da poraziš svijet, tijelo, zlo?