Pismo 61.

Ocu Jamesu Lainezu

Nakon što je Ignacije bio izabran za generala, primio se posla pišući Konstitucije. Prvo je napravio niz nepovezanih točaka. U ovom pismu on upućuje Laineza da stavi u praksu dvije točke Konstitucija, od kojih se jedna bavi podučavanjem djece katekizmu. Na ovu stvar Lainez, kao svi drugi polagatelji četiriju zavjeta, učinio je posebno obećanje. Druga točka bavi se odijevanjem. 

Rim, 13. ožujka 1543.

Šaljem ti ovdje one točke Konstitucija koji se bave podučavanjem dječaka i koje su bila potpisane od strane šestorice prisutnih koji su djelovali i autoritetom onih odsutnih. Ove točke trebaju vrijediti dok ne budu dalje objašnjenje i stavljene u neki prikladan oblik. Stoga, u skladu s Konstitucijama i njihovim izjavama, obvezan sam zapovjediti ti, i zapovijedam ti u ime zavjeta svete poslušnosti dvije stvari. Prva je da podučavaš dječake i muškarce 40 dana svake godine. Godina se može računati od dana kad si napustio Rim ili od dana tvog dolaska na tvoje odredište, a treba uključiti 12 punih mjeseci. Ako si već ispunio godinu prema ovom računanju, ili nakon što si je ispunio, možeš početi s kalendarskom godinom 1543., npr. i poučavati u bilo koje vrijeme koje ti se sviđa. Možeš učiniti isto u godini 1544., podučavajući u bilo koje vrijeme koje ti se sviđa, i tako dalje za nadolazeće godine, ne računajući po dvanaestomjesečnom periodu, već od godine do godine.

Druga točka jest da tvoje odijevanje i obuća trebaju odgovarati onom što je rečeno u priloženim poglavljima Konstitucija koji se bave stvarima odijevanja i obuće. Opominjem te da se potpuno pridržavaš petog i šestog poglavlja; i ako ova opomena ne bude dovoljna, zapovijedam ti to u ime zavjeta poslušnosti. Međutim, ako to mogu učiniti čiste savjesti, uzimajući u obzir obećanje i zavjet koji sam dao Bogu našem Gospodinu na dan naših zavjeta, dok god sam ovlašten to činiti po vrijednostima Konstitucija, dajem ti mogućnost da učiniš iznimku po svom nahođenju u Gospodinu. 

(Izgleda da je ovdje očigledna proturječnost ili neslaganje dijelova gdje Ignacije zapovijeda u ime zavjeta poslušnosti  i odmah dopušta iznimku od njega. Njegovo djelovanje može se bolje razumjeti ako reflektiramo to da je možda štitio Konstitucije od uvođenja bilo čega kao religijske navike. Ovo zapovijedanje i istovremeno dopuštanje pojedincu da to primijeni prema okolnostima vremena, osoba i mjesta bila je njegova uobičajena praksa.) 

  1. Kakvo je tvoje iskustvo vezano uz poslušnost? Jesi li poslušan u svojoj svakodnevici (Bogu, bračnom supružniku, Crkvi, nadređenom na poslu? Zahtijevaš li poslušnost od onih za koje si odgovoran? Gdje doživljavaš otpore na području poslušnosti? Što ti Bog govori sada dok razmišljaš o tome?
  2. Kako si doživio ovu Ignacijevu otvorenost za iznimke od pravila? Što je svrha toga? Kako ovo možeš primjeniti u svome životu? Što ti Bog kaže na to? Jesi li tražio/la svjetlo i pomoć?