Pismo ocu Urbanu Fernandesu – 1. dio
Pismo 1848
Otac Urban, koji je imenovan rektorom kolegija u Coimbri, šalje Ignaciju pitanja radi boljeg obnašanja službe. O. Polanco šalje odgovore u Ignacijevo ime i za daljnje informacije ga upućuje na konstitucije Družbe.
Rim, 1. lipnja 1551.
U ovom pismu naći ćete, dragi oče, odgovor na vaše pismo od 8. ožujka.
Prije svega, što se tiče želja našeg oca o pisanju, želi biti obaviješten ne samo o poučnim vijestima koje se tiču žetve požnjevene u ispovijedima, propovijedima i tako dalje; naime, o ovome će biti dovoljno pisati u jednom pismu svaka četiri mjeseca, pa nema potrebe za detaljnim pismom svaki mjesec; ono što on želi znati je sve, koliko je to moguće, što bi trebao znati za bolje obavljanje službe koju mu je Bog povjerio. Bezbroj je stvari od male važnosti i o njima bi se moglo pisati bez kraja. O njima se mogu adekvatno brinuti mjesni poglavari i provincijali, a naš bi otac bio zadovoljan kad bi mu se dale informacije o važnijim stvarima koje uključuju više od uobičajenih poteškoća. Želi biti obaviješten o broju subraće u zajednici i o imenima onih koji ulaze i izlaze ili su otpušteni, i u tu je svrhu tražio da svaka četiri mjeseca pošaljete popis imena s njihovim glavnim kvalifikacijama. Kada ćemo u svojim rukama imati potpun popis, bit će dovoljno u sljedećem se pismu dotaknuti svega novog što se dogodilo u prethodna četiri mjeseca.
1. Također bi želio znati kako skolastici napreduju u svojim studijima i duhovnom životu, osobito ako je netko više nego obično opterećen kušnjama ili bilo čim drugim važnim, te koja se sredstva koriste da mu se pomogne. Isto tako i onih koji čvrsto i odlučno napreduju u Božjoj službi. Bilo bi dobro kratko se osvrnuti na mrtvljenja kojima se želi postići izlječenje u raznim navezanostima i uspjeh koji prati njihovu upotrebu. Ovo bi trebalo biti općenito; ili, ako se dodaju detalji, trebaju biti vrlo kratki. Treba spomenuti one koji napreduju više nego inače u čvrstom i uvjerljivom propovijedanju; oni koji su spremni da ih se pošalje na razna mjesta nakon što završe redovni studij; ili koji su, ne čekajući da ga završe do kraja, poslani vani na neko vrijeme na eksperiment ili da se zadovolji zahtjev koji se ne može odbiti. Tako i o drugim stvarima koje sam spomenuo u memorialu koji sam dao ocu Brandau a čija je kopija poslana i vašoj velečasnosti ili ću je u prilogu poslati.
Što se tiče njegove želje da se piše o važnijim temama koje se tiču upravljanja itd., ne mislim da sam kvalificiran govoriti čak ni o onima koji su najmanje važne. Ali Duh Sveti, čije vas “pomazanje poučava o svemu”, koji vodi one koji su spremni primiti Njegovo sveto prosvjetljenje, osobito u onome što se odnosi na službu čovjeka, poučit će vašu velečasnost. Siguran sam da hoće, budući da vam daje toliko dobre volje da uspijete u onome što je na Njegovu veću slavu. Ali, da ne izostavim ništa od onoga što sam uspio razumjeti o naumu našeg oca i njegovom načinu postupanja, mislim da on želi članove koji su sposobni za nešto, koji imaju prirodnu sposobnost i snagu bilo za poučavanje ili za pisanje ili za pomoć u vanjskim poslovima službe. I ne bi im trebalo nedostajati poduzetnosti ni za jedno ni za drugo. On će prije uzeti onoga koji daje neku nadu da će se istaknuti u ovim vanjskim zanimanjima, pored poučavanja, nego onoga koji nema sklonosti ili sposobnosti za ta zanimanja, iako bi imao malu, ali ne i dovoljnu sposobnost za pisanje. (…)
4. Što se tiče onih koji su već primljeni, moram ovo primijetiti, da ono što on s posebnom pažnjom ima na umu, i čije nepoštivanje on najgorče žali, nije ozbiljan grijeh, jer možemo pretpostaviti da je osoba slobodna od toga, već poslušnost, koja treba zahvatiti ne samo izvršenje zapovijedi, nego čak i učiniti volju nadređenog vlastitom u svemu za što može postajati sigurnost da nema grijeha. On smatra da je poslušnost nesavršena kada je osoba zadovoljna vršenjem onoga što joj je naređeno, i to čak i rado, ali ne ide toliko daleko da prosudi da bi to trebala činiti nadvladavajući vlastitu prosudbu i podčinjavajući je svetoj poslušnosti, uvijek naravno razumijevajući u mjeri u kojoj volja vlada razumijevanjem. To će uvijek biti moguće dokle god neće biti dokaza koji vrše pritisak na zdravi razum. On obično ne podnosi osobe koje su tvrdoglave i ometaju mir drugima, čak i u neznatnim stvarima.
Smjernice za produbljivanje:
- Možeš li zastati s Bogom nad svojim danom ili tjednom. Kao i u životu oca Urbana, zasigurno je mnoštvo stvari od važnosti. Zamoli Boga za svjetlo da ti pokaže koje su to 1 ili 2 od veće važnosti na koje On želi da usmjeriš pažnju i pomnije pratiš, kako bi Tvoja duša išla više prema Njemu?
- Ukoliko nalaziš da si opterećen nekom kušnjom ili navezanošću, posveti neko vrijeme promišljanju što je to što ti može pomoći da se “izliječiš” (neko mrtvljenje i pokora, suprotno djelovanje, duhovni razgovor).
- Idući za onim što Ignacije poziva ‘poslušnost koja nadvladava vlastitu prosudbu’, ima li nešto u čemu si poslušan Bogu samo u izvršavanju, ali tvoje srce nije prigrlilo, jer razum ne razumije do kraja..? Moli za milost boljeg razumijevanja i prihvaćanja Božjeg zakona.