Poznato nam je da su se u posljednje vrijeme društvene mreže poput Facebooka i Instagrama suočavale s određenim problemima. Instagram ruši samopouzdanje mladih ljudi, Facebookov algoritam nas sve više ljuti. Facebook stvara dvostruki identitet u digitalnom svijetu, o čemu nam svjedoči novo ime tvrtke – „Meta“, a sve društvene mreže općenito su postale more u kojem plivamo više sati svakodnevno. Živimo u digitalnom dobu, u jednoj vrsti virtualnog svemira kojeg pokreću strojevi i algoritmi te koliko god nam se one nekada ne sviđale, društvene mreže su tu da ostanu.
Život društvenih mreža nameće nam se kao život koji naizgled povezuje, no zapravo predstavlja opasnost koja razdvaja ljude. Svakom objavom moguće je da se odvajamo sve više od svijeta. Zato se trebamo zapitati. Odražavaju li slike koje objavljujemo na Instagramu naš stvarni život ili život koji se pretvaramo da živimo? Koje osjećaje želimo izazvati u našim gledateljima? Ljubomoru? Zavist? Bijes? Govori li Tik-Tok o stvarnim problemima našeg svijeta ili uspostavlja trendove koji će nas samo zadržati na platformi? Promičemo li opće dobro našim objavama? Društveni mediji postali su posredničko sredstvo kroz koje doživljavamo, odnosno ne doživljavamo stvarnost.
Ignacijevska duhovnost također se bavi time kako doživljavamo stvarnost jer u stvarnosti je Bog. On je sveprisutan, u svemu oko nas, sve prožima, pa tako i društvene medije. On je tamo gdje je Božji narod, tamo gdje se Božja kreacija nastavlja razvijati. Stoga vas pozivamo da pronađete vrijeme za molitvu uz ovaj ispit savjesti.
- Bog je ovdje. Sve dolazi od Boga. Bog je prisutan u svemu – čak i u najmračnijim kutovima društvenih medija. Zahvalite Bogu za ljude s druge strane svakog Instagram i TikTok videa, za svaku osobu koja se kreće ovim objavama, za mogućnost povezivanja s ljudima blizu i dalje na tako inovativne načine. Svi su ti ljudi stvoreni na Božju sliku.
- Zatražite svjetlo. Zamolite Boga za milost da vidite i odražavate istinu, ljepotu i ljudskost u svemu što radite na društvenim mrežama.
- Obratite pažnju na detalje. Svaka slika, svaka objava, svaki molitveni zahtjev ili neljubazna primjedba otkriva nešto o Božjem narodu i Božjem stvaranju. Koje potrebe, duboke rane ili ozljede vidite? Osuđujete li druge? Tko su ljudi koji su marginalizirani, odbačeni ili oklevetani? Kakve potrebe imaju? S druge strane, koju ljepotu ovdje vidite? Gdje su ljudi podižući druge, privlačeći pozornost na važne poslove ili dijeleći radost? Koje osjećaje to izaziva u vama? Jesu li oni dobri ili loši?
- Odražavam li Božju ljubav? Kako ste pozvani odgovoriti na produktivan način na ono čemu svjedočite? Jeste li u mogućnosti u ovom konkretnom mediju? Osjećate li se pod pritiskom? Svojim riječima i slikama dijelite nešto dobro i istinito, ili rušite druge i pokazujete samo na sebe? Jeste li opsjednuti klikovima, lajkovima i dijeljenjem ? Dijelite li samo za jačanje vlastitog ega ili brenda? Kako pridonosite kulturi koja odbija “dug, pogled pun ljubavi na stvarnost?” Koje osjećaje pokušavate izazvati u drugima?
- Odspojite se. Bog je puno veći od vašeg ekrana. Odvojite vrijeme za susret s Bogom, Božjim narodom i Božjim stvorenjem. Ne dopustite da se udubite u digitalni svijet. Zamolite Boga za jasnoću u razlučivanju kako njegovati ignacijevsku ravnodušnost prema društvenim medijima – drugim riječima, koristite društvene mreže samo u onoj mjeri u kojoj vam pomažu hvaliti, poštovati i služiti Bogu i Božjem narodu.
Na kraju, moramo biti jednako zadovoljni lajkovima i komentarima, kao što smo i objavama koje ostaju nezapažene utoliko što nam oboje pomaže postići sve što Bog namjerava. Ali moramo postupati brižno, oprezno i polako vodeći računa da društvene medije – ili vlastitu društvenu prisutnost – ne pretvorimo u boga.
Tekst preuzet s isusovačke stranice.